Om kampagnen

Kulturministeriet lancerede i foråret 2020 kampagnen ”Sort Signal” for at oplyse danskerne om, at deres tv risikerede at gå i sort den 2. juni 2020. Den dag blev der slukket for nogle af de signaler, som benyttes til udsendelse af tv, som modtages via en stueantenne eller en udendørs antenne, fx på taget. I stedet udsendes alt antenne-tv fremover via nye signaler kaldet DVB-T2.

Kampagnen henvendte sig til de mennesker, som modtager deres tv-signal via antenne og derfor kunne blive berørt at lukningen.

Kampagnen bestod af hjemmesiden www.sortsignal.dk, hvor man kunne se, om man var i fare for at miste sit tv-signal, samt en forklarende video og en række annoncer på sociale medier, på hjemmesider, i aviser, i magasiner mv. Alle dele skulle medvirke til, at lukningen af antennesignalerne gik så gnidningsfrit som muligt.

Lukningen af antennesignalerne skete på baggrund af en bred politisk aftale om en vækstplan for digitalisering i Danmark, som blev indgået i februar 2015. Et af elementerne i planen var, at 700 MHz frekvensbåndet, der blev benyttet til udsendelse af antenne tv, i stedet skulle anvendes til mobilt bredbånd, så der bliver bedre bredbåndsdækning i Danmark.

Annonce Bedstemor Annonce Familie Annonce Hunde
Tilbage til forsiden